неделя, 20 април 2008 г.

Новините по телевизията. Ляв - прав, падаш - ставаш!

Повода за да възкликна така е начинът, по който се правят новините по телевизията. Чудя се на боксов мач ли съм? Трябва ли новините по телевизията да ме прехвърлят от едната в другата крайност?

За момента отговори не намирам. Телевизиите си гонят интереса и не ги интересува, че малтретират населението! Но да разгледаме как протичат новините по телевизията.

В началото се започва с най-важните новини. Обикновенно гръмнали някой, някъде е станало скандал, депутатите пак нищо не правят, Бойко се опълчил на Гойко, Сергейко на Гейко и т.н. Въобще нещата се описват в гневно черно. Ако се заслушаш в това и повярваш настроението ти неминуемо ще стане гневно. Колко е черен и несправедлив света!

Но това не е така! Телевизията разбира се не е само черно. Тя е и крайно бяло. След като са нахвърлили причини поради, които ти трябва да си ядосан, неминуемо ти се подхвърля и нещо розавичко, сладникаво. Живота може да бъде и хубав си казваш. Не само това, ти започваш да си мечтаеш, кога и на мен ще ми се случи това.

Накрая ти пускат спортните новини и времето и си спокоен за следващия ден. Всичко е наред. Веднага забравяш дестките проблеми, които са ти нахвърляли и си мислиш твои работи или се забавляваш с нещо друго.

Опитвам се да си спомня в последната една година - Какво съм запомнил от новините? Май много малко. От едното ухо влязло, през другото излязло, т.е новините нямат информационна стойност, а целят кратковременно въздействие. Не без основание мога да кажа, че хората след такова облъчване с проблеми вече са станали безчуствени. В смисъл реагират по-малко на това, което им сервират новините. Това безахаберие и незаинтерисованост е обхванало май и всичките ни управници.

И за какво е всичко това? Естествено е, трябва да се оберат повече приходи от реклама. Телевизиите преследват комерсиален интерес и на тази база правят новините си по този начин.

Какво да ги правим тези новини? Свиква се с тях. Не ги гледаш, четеш в Интернет и оставяш да ги правят, както си решат. Поне аз правя така.



2 коментара:

Sky каза...

Всъщност не си съвсем прав.
3та година уча журналистика (не в СУ, държа да се знае), 1 месец съм на стаж в национална телевизия и всичко което ми е набивано и продължава да ми се набива и интереса на хората. Давам идея за репортаж - питат ме какво в идеята ми ще е интересно и полезно на хората - ако няма такова не го правя.
Новините се структурират така, заради човешката психика. Особеностите на съзнанието, което карат човека да внимава, да слуша и да иска да чуе още. Не е заради перверзно желание да държим народа в страх. Но за това по-подробен пост ще напиша в моя блог до няколко дни. ;)

bonchev каза...

Знам, че не съм съвсем прав, но мисля че имам аргументи. Да ти кажа честно ми е писнало от новините. Съгласен съм, че журналистите правят това което е полезно за хората, но знаеш, че пътя към ада е постлан с добри намерения! Според мен журналистите усилват ефекта от една новина вместо да я трансформират във вид, който да е по лесно смилаем за аудиторията. Поне за неприятните де. Ще чакам с интерес поста в блога ти.