вторник, 15 април 2008 г.

Бизнес сайт – схема за характеризиране и оценка

1. Обща характеристика

1.1.Класификация

  • Стоки – книги, аудио и видео (CD и DVD), облекло, стоки за дома и градината, компютри, спорт и игри, подаръци и бижутерия, храни и напитки, здраве (специализирани храни, козметика, но не и лекарства), телекомуникация и др.
  • Услуги – планирани туристически пакети, пътувания със самолет, хотелски резервации, коли под наем, хазарт, имоти, работа и др.

1.2.Кратко описание – описва се предназначението на сайта.

1.3.Предлагани стоки и услуги – изброяване на отделните стоки и услуги. Например за Amazon.com – продажба на книги, на игри, на CD и DVD и т.н

1.4.Потенциална аудитория – фиксира се към какви групи е насочен сайта. Например, ако сайта е за брокерски услуги – индивидуалните инвеститори

2. Бизнес приложения и процеси

2.1 Специални приложения – изброяват се допълнителните приложения, които са създадени за улеснение и привличане на клиенти. Например в много сайтове за брокерски услуги са налице:

  • конференции на клиентите
  • бюлетин в реално време с информация за предлаганите услуги и обслужване
  • демонстрации
  • сравнителни таблици на цените спрямо конкурентните аналогични сайтове
  • тематични обзори

Тук не се описват задължителните функции от рода на регистрация, онлайн плащане, мерки за сигурност и т.н

2.2. Бизнес процеси

Типични примери за бизнес процеси в много сайтове са:

  • събиране на информация за клиентите
  • разпространение на информация
  • подпомагане на крайния потребител чрез поддръжка и консултации

3. Оценяване

3.1. Скала

Може да се приеме 6 степенна скала:

  • 0 : критерият е неприложим
  • 1 : слабо;
  • 2 : задоволително
  • 3 : добро
  • 4 : много добро
  • 5 : отлично

3.2.Критерии, по които се оценява сайта

  • яснота и лекота на разбиране на съдържанието
  • актуалност на съдържанието
  • време на отговор (бързина на получаване на нови страници)
  • лекота на използване
  • организация/структуриране на съдържанието на сайта
  • форма на страниците
  • удобство на навигацията
  • четимост на текста
  • четимост на графиките
  • интерактивност
  • степен и качество на използване на графики
  • степен и качество на използване на анимация
  • степен и качество на използване на звук
  • SEO – оптимизация за търсещите машини

3.3.Коментари към оценките

Възможни са коментари към оценките, които имат за цел да обяснят основанията за дадена оценка или пък причината за наблюдаваното състояние. Например:

  • евентуално бърза смяна на страници може да се обясни с липсата на много графика, което обаче предполага, че след увеличение на графиката скоростта вероятно ще спадне
  • високата оценка на четимостта на графиката с използването на подходящи контрастни цветове и прости, но четими шрифтове

4. Впечатления и препоръки

4.1. Силни страни

Могат да са от най-различен характер

4.2. Предложения за подобрения на съществуващата функционалност

Обикновено са свързани с формата, стила и използваните средства за представяне (графики, звук, анимация).

4.3. Предложения за нови функции и ново съдържание


Използвана литература:

1. Бизнес интернет приложения – проф. д-р Аврам Ескенази, Университетско издателство на Икономически университет гр. Варна, 2002 г.



Няма коментари: